Bienále Benátky
POLOČAS ROZPADU 24 25 26
absorbing modernity a FUNDAMENTY
Hodně zjednodušeně základní téma kurátora Rema Kolhaase, který pokládá otázku,kde se v architektuře za posledních 100 let ztratila národní specifika.
Soustředily jsme se na hledání nosného téma.Studii jsme nazvaly POLOČAS ROZPADU,poukazovaly jsme na aktuální téma bourání budov 24,25 a 26 v památkové zóně Zlína.
„Jsou dva druhy krásy – přirozená a navyklá. Přirozená má původ v geometrii spočívající v souměrnosti, tedy v podobnosti a proporcích. Navyklá krása se rodí užváním – to, co dobře známe, v nás vyvolává sympatie, byt by to samo o sobě nebylo krásné. To může být častým zdrojem pochybení , v pravém testu však vždy obstojí pouze přirozená, tedy geometrická krása. Geometrické útvary jsou přirozeně krásnější než nepravidelné: nejkrásnější je čtverec a kruh, poté rovnoběžník a ovál. Pouze dvě polohy přímých linií jsou krásné: svislá a vodorovná.Tak je tomu od přírody, a proto to nelze změnit. Co není vzpřímené, nemůže být pevné. „
Sir Christopher Wren, Parentalia ▪¹
Pokud se chceme pokusit hledat odpověd na otázku,proč na počátku 21.století architektura postrádá signifikantní místní prvky, musíme se vrátit k počátkům architektury – k Vitruviovi. Z jeho rozsáhlého díla je pro nás aktuální zejména I.kniha o stavitelství (Obsah stavitelství.Vzdělávání stavitelů)
Stavitelství se podle Vitruvia sestává z :
1. Ideového usměrnění – koncept – ordinatio(lat.) – taxis(ř)
2. Rozvržení – půdorys – dispositio (lat) – diathesis(ř)
3. Eurythmie – příjemný dojem z členění stavby
4. Symetrie – soulad článků díla navzájem, správný poměr jednotlivých částí a celkového útvaru
5. Ladnosti – dekor – vyváženost zjevu díla
6. Hospodářské rozvahy – distributio (lat.) – oikonomia (ř) – rozumnou úsporností řízené stanovení stavebních nákladů ▪²
A cílem je, aby stavba splňovala všechny tyto požadavky. Věci technického a praktického rázu, které jsou pro něj prvořadé, jsou doplńeny hledáním souladu, poměru mezi jednotlivými částmi a jejich vztahu k člověku.
Právě tento cíl, splnění všech 6 bodů v dnešní architektuře postrádáme.
II. ČASOVÁ OSA
20. století a Československo. Rok 1918 vznik samostatného státu a Rondokubismus. Jedná se o hledaný národní styl? Přes všechnu jedinečnost Kubismu i Rondokubismu se domníváme, že není.
Čechy byly vždy silné v průmyslu a později Československo i v průmyslovém designu, ve kterém v 60.letech patřilo ke světové špičce. Proto je pro nás národní specifikum svázáno s reflexí průmyslového designu do architektury, potažmo s průmyslovou architekturou samotnou. Ideální příklad, jehož vznik se datuje cca do roku 1914 a v dnešní době aktuální, kromě jiného, svými avizovanými demolicemi je ZLÍN.
Paralelně je zajímavý rozvoj Zlína a jeho satelitů po celém světě.
III. KONCEPCE
Jádro expozice tvoří hranol (viz.FRAGMENT) umístěný v ose pavilonu.
Cihly a výplně otvorů jsou fragmenty z původních budov 24, 25, 26 určených k demolici.
FRAGMENT je doplněn časovou osou na obou podélných stěnách jsou ve světelných bublinách instalovány fotografie, textová část. Část podlahy směřující k FRAGMENTu je pokryta Zlínolitem s úryvkem z textu o Baťovi.▪³ Pro reflexi návštěvníků a jejich nápady na nové využití baťovských okrsků slouží černá tabula za cihelnou zdi na stejnou šířku modulu 6,15m.
V expozici se prolínají tyto roviny :
1. FRAGMENT JAKO FUNDAMENT
Fragment Baťových staveb – kvádr v modulovém systému 6,15 x 6,15 m vyplněn původním cihelným zdivem, původními rámovými okeními výplněmi, podlahou Zlínolit a typickým žebírkovým stropem, /(dále jen FRAGMENT)
2. FRAGMENT X VITRUVIUS
Vnímání FRAGMENTU v kontextu 6.Vitruviových bodů (viz.výše).
např. :
– koncept a půdorys v roce 2014
– členění jednotlivých článků a celkový dojem
3. ZLÍN X SATELITY
Rovina badatelská : srovnání baťových staveb z hlediska materiálu na šesti příkladech : Zlín a pět vybraných satelitů (např. 1. Švýcarsko (Möhlin) jako prvni satelit, 2. Slovensko (Partyzánské), 3. Anglie (East Tilbury), 4. Kanada (Batawa), 5.Brazilie (Batatuba))
– Použití baťova modulu 6,15 x 6,15 m v satelitech?
– Srovnání proporcí a měřítka, konstrukčních prvku, detailů
– Cihla jako cihla ?
– Cihelná stěna, která je součásti FRAGMENTu je vyzděna ze zlínských, möhlinských, east- tilburských aj.cihel.
4. MEMENTO MORI
– 1914 Le Corbusier- DOMINO – předobraz baťovské architektury ?
– Nenastala již v 30.letech v rozletu baťovské arch. na všechny kontinety první absorbing modernity?
– pozvolný úpadek od konce 60.let
– postupné uzavírání továren koncem 20.stol.
– satelity včetně ZLÍNA se stávají památkovými zónami
– 2013 byl ve Zlíně na budovy 24,25,26 vydán demoliční výměr
– 2014 KRUH SE UZAVÍRÁ !?
– zamyšlení nad batovými stavbami v kontextu současnosti – CO DÁL?! A zapojení návštěvníků bienále (jak vidí budoucnost baťovské architektury)
Soutěž
Stupně: studie
Rok: 2014
autor :Jana Vencálková, Martina Zürcher